sábado, 9 de junio de 2012

El perióde d'adaptació



El període d’adaptació


Perquè és un dels moments crucials i estratègics?

És la primera vegada que un infant es troba amb un context desconegut per ell, sense la protecció del seu vincle afectiu. Es troba amb molta gent amb un comportament que desconeix i no pot, moltes vegades, entendre. Es sent desprotegit i sense recursos. És un moment crucial perquè depenent de la nostra resposta als seus problemes crearà una imatge que el vinculi a la nova situació o li provoqui una actitud negativa.

Perquè s’inverteixen una gran quantitat d’energies?

Una bona reacció davant els problemes de l'infant pot ser condicionarà gran part de la seva actitud futura en l'escola. És normal llavors que invertim moltes energies fins a aconseguir que el seu transit a la nova situació sigui el correcte, ja que hem d'estar pendents de les seves reaccions a situacions i emocions desconegudes per l'infant.

Podem establir regles de funcionament per a aquest període?

Podem establir regles, però han de ser flexibles. Hem de trobar un equilibri entre les necessitats dels infants, dels pares i de l'escola. Més que regles hem de trobar estratègies que es puguin adaptar a diverses situacions i que no causin problemes a ningú.

Què és allò que no hauríem de fer mai?

Determinar que les emocions que està sentint el nen no tenen importància i que ja ho superarà amb el temps. Ignorar les necessitats de l'infant. No fer cas de la informació que ens dóna la família. menysvalorar aquest moment tan determinant per l'infant... tots ells són aspectes que no hauríem d'oblidar.


Llegeix el següent text i comenta l'actuació de la mestra.

Una mare li diu a la mestra del seu fill de tres anys que fa poc que ha començat el nou curs escolar i que per tant, està en el procés del període d’adaptació, que aquest ja està suficientment adaptat i que considera que ja pot finalitzar aquest període. La mestra li va respondre que, encara que el nen ja estigués adaptat, era ella la que tenia por i no es sentia còmoda finalitzant el període d'adaptació abans d’hora, perquè necessitava que les coses anessin com estaven programades.


Per suposat, l'actuació d'aquesta mestra és incorrecta per diversos motius...

El primer de tot és que anteposa les seves necessitats a les de l'infant, quan hauria de ser al revés. Nosaltres som els professionals, els que tenim recursos, els que podem demanar ajut si ens cal. El nen/a en aquesta situació és l'esser indefens del que hem de cuidar. Per tant, aquesta excusa que diu la mestra és inacceptable.
Per altra banda, la mare té segurament una informació que ens pot ajudar. Hauríem d'esbrinar fins a quin punt és certa aquesta informació. ¿Per que sap que esta adaptat? ¿Quin comportament té el nen quan arriba a l’escola?  En el text es veu com a la mestra no té tant d’interès en l'estat d'adaptació del nen (quan diu... "encara que estigués adaptat"... detona que desconeix l'estat actual) com de seguir les pautes establertes que fan que sigui ella la que estigui segura.

No hay comentarios:

Publicar un comentario